Zoek een bedrijf
Vul uw postcode òf woonplaats in:

Niet gevonden

   Hendrickx Bootservice
   
    Roermond
   0475-530410

   Van Weijen Maritime
   Benedenrijweg 271
   2983 GD Ridderkerk
   06-13680750

   Car & Boat Care
   Duwboot 7
   3991 CD Houten
   06-52044398

   Professional Boat Care
   De Zodde 11
   1231 MA Loosdrecht
   035-5779999
   meer >


Boot Onderhoud - Algemeen



Polyester boot
De polyester boot wordt door UV-licht, zout water en zure regen langzaam dof en wordt daardoor erg kwetsbaar voor vuil en vorst. Het regelmatig reinigen van een jacht met de juiste middelen is daarom een noodzaak om een polysester jacht te beschermen tegen al deze invloeden.

Het polyester: onderhoud van gelcoat.
Als je een polyester boot hebt, dan zit er een gelcoat op. Een gelcoat is een gladde, harsrijke laag polyester die de buitenkant van een gewapend vormstuk uitmaakt. De buitenzijde van een polyesterjacht bestaat uit een laag Gelcoat van 300-600 micron, Dit is 10 keer dikker dan een laklaag.
Een goede gelcoat maakt verdere afwerking van het vormstuk overbodig en beperkt het onderhoud. Gelcoat laat wat minder snel beschadigingen zien, omdat de laag dikker is dan een normaal verflaagje. Maar ook hier zit een ongeluk in een klein hoekje. Diepe krassen in de gelcoat, waarbij het polyester zichtbaar is geworden, kunnen worden gerepareerd met vloeibare gelcoat (www.jotunyachting.nl).
Vulmiddelen zijn vrij harde coatings om schade effectief te verhelpen. Maar het product moet ook flexibel zijn zodat het niet breekt door bewegingen van de boot, het torderen en/of andere spanningen, speciaal bij zeilende boten. De eenvoudig te gebruiken Gelcoat Sparkel is een twee component, oplosmiddel vrije polyester filler van Jotun. Geschikt voor kleinere reparaties en kleine krassen boven de waterlijn. Het is verkrijgbaar in 14 kleuren, waaronder 5 verschillende wit-tinten. Aanbrengen met een oude creditkaart of bankpas geeft een goed resultaat. Minimum temperatuur voor applicatie is 10° C.
Indien diepe krassen worden hersteld met epoxy-plamuur zal ook het hele oppervlak geschilderd moeten worden, dit in verband met het kleurverschil dat na de behandeling ontstaat. Gelcoat heeft absoluut niet als doel om je boot te beschermen tegen water, het is nauwelijks dampdicht te noemen. De gelcoat fungeert bij een boot als een semi-permeabel (doorlaatbaar) membraan; het laat watermoleculen wel door, maar opgeloste stoffen kunnen er niet doorheen. De enige reden om gelcoat te gebruiken is het feit dat het een mooi glad en glimmend oppervlak oplevert zonder dat er geschuurd en geplamuurd hoeft te worden. Kenmerkend voor een gelcoat is, dat zij altijd voor de gewapende lagen in de mal wordt aangebracht. De naam gelcoat wijst er voorts al op, dat men de aangebrachte laag altijd eerst laat gelatineren voordat de volgende harslagen met de wapening aangebracht worden. Bij een harsrijke laag, die op een gereed laminaat wordt aangebracht, kan men dus niet van een gelcoat spreken.
Gelcoat veroudert sneller dan verf en hierdoor is onderhoud en bescherming veel belangrijker dan bij gelakte jachten. Als er niets aan onderhoud wordt gedaan zal het snel dof uitslaan. Dit proces is prima tegen te gaan door gebruik te maken van een goede beschermingswas tijdens het vaarseizoen en een goede poetsbeurt minimaal één keer per jaar. De belangrijkste functies van de gelcoat zijn:
  • Bescherming van de onderliggende gewapende lagen tegen weersinvloeden, chemische aantasting enz.
  • Verfraaiing van het oppervlak, o.m. door goede glans, onzichtbaar maken van de wapening en afdekken van de altijd wel aanwezige luchtbelletjes in het laminaat.
  • Gelijkmatig kleuren van het vormstuk.